Jouw facilitair partner met 30 jaar ervaring
Ontdek onze diepgewortelde geschiedenis van Facility in de facilitaire dienstverlening.
1992 - Eén van de eerste
Facility ontstaat uit de verzelfstandiging van het Facilitair bedrijf van SUN Microsystems Nederland. Facility Service, zoals de BV wordt genoemd bij de KvK, is daarmee meteen één van de eerste aanbieders van integrale facilitaire dienstverlening.
1997 - Vakgebied in ontwikkeling
Het Facility Management-vakgebied ontwikkelt zich snel en het outsourcen van facilitaire diensten is de nieuwe norm. Het bedrijf groeit door het ontzorgen van andere organisaties. In 1997 verkrijgt de voormalig Facility Manager van SUN en vanaf 1992 al DGA van Facility, Ron van Staverden, 100% van de aandelen.
2000 - Roots in de ICT
Facility heeft zijn roots in de ICT en geniet mee van de enorme ontwikkelingen en groei in deze branche. Met opdrachtgevers als Cisco Systems, Sybase en Konica Minolta werken er 120 facilitair professionals bij ruim 40 opdrachtgevers. Maar dan knapt de ‘ICT-bubble’ en de beurzen crashen. De groei stagneert en de organisatie krimpt. In 2004 besluit Ron van Staverden Facility te verkopen aan zijn managementteam.
2007 - Verandering van koers
Na enkele stabiele jaren verandert Facility van koers. Naast volledig outsourcen, worden de diensten nu ook gedeeltelijk en flexibel aangeboden. Het bedrijf specialiseert zich als detacheringsbureau. Geheel tegen de tendens van de crisisjaren, maakt Facility daardoor een flinke groei door.
2011 - Facility
Steeds meer aanbieders van facilitaire diensten hanteren de extensie ‘facility services’ in hun naam. Het bedrijf besluit daarom voortaan alleen nog Facility te gebruiken in zijn uitingen. Ook veranderingen in de maatschappij hebben invloed op de organisatie. Het facilitaire veld wordt breder, dynamischer en vereist steeds meer expertise en ervaring. Digitalisering draagt bij aan die professionalisering. Facility is goed op de hoogte van de ontwikkelingen en biedt opdrachtgevers flexibele creatieve oplossingen, slimme werkprocessen en handige tools.
2015 - Meer focus op maatwerk
Facility herdefinieert zichzelf. In samenspraak met het gehele Facility-team wordt de missie aangescherpt en de visie opnieuw geformuleerd. De passie voor dienstverlening en het ontzorgen van andere organisaties blijft voorop staan, maar de strategie van Operational Excellence wordt aangepast naar die van Customer Intimacy. Dat voelt goed, want eigenlijk is dat wat Facility altijd al doet. Met dit inzicht komt er nog meer focus op maatwerk.
2017 - 25-jarig bestaan
De hernieuwde focus, een matrix organisatiestructuur en de komst van veel nieuwe medewerkers zorgen voor nieuwe energie en plezier. Tegelijkertijd draagt de jarenlange ervaring bij aan een solide organisatie die snel kan schakelen en profiteert van een uitgebreid landelijk netwerk. In juni viert Facility zijn 25-jarig bestaan in de prachtige Mariënhof in thuisstad Amersfoort.
2018 - Nieuw kantoor
Op 2 januari 2018 treedt Rob Hakvoort toe als nieuwe grootaandeelhouder en bestuurder van Facility. De oud-topsporter zorgde als interim commercieel directeur al anderhalf jaar voor een flinke groei van Facility. Zijn ambities komen overeen met die van de andere aandeelhouders en eind van 2018 verhuist Facility naar een prachtig nieuw kantoor dat die groeiambities en de topsportmentaliteit nog eens extra onderstreept.
2019 - Tweede kantoor: skybox
In juni 2019 betrekt Facility een tweede kantoorruimte in Stadion de Galgenwaard van FC Utrecht. Deze ‘Skybox’ biedt de groeiende organisatie veel flexibiliteit naast de mogelijkheid om topvoetbal te beleven met collega’s, relaties en opdrachtgevers.
2020 - FAC. Uitzendbureau
Nadat in Q1 de economische hoogconjunctuur leidt tot groei van de organisatie wordt ook Nederland vanaf maart overvallen door de Corona pandemie. En hoewel het FACILITY fors raakt qua omzet, schakelt de organisatie supersnel. Processen en procedures worden herschreven, de kansen op gebied van de flexibilisering van de vraag naar facilitair personeel leidt tot de oprichting van FAC. Uitzendbureau en er wordt flink geïnvesteerd in een nieuwe huisstijl, vernieuwde website en marketing automation. Ook wordt er bewust gekozen voor het afscheid nemen van opdrachten die qua cultuur en rendement geen “fit” meer zijn met het nieuwe FACILITY.
2022 - 30 jarig bestaan
Ook ín de Corona jaren ’20 en ’21 houdt Facility vast aan haar ingezette koers. En hoewel het niet de makkelijkste jaren zijn, kunnen we in 2022 ons 30 jarig bestaan vieren. Met het hele jaar o.a. posts op LinkedIn, een week met het kantoorteam in de Ardennen, en een feestelijke afsluiting van het jubileum jaar in het prachtige Amersfoortse monumentale “Mariënhof, waar we ook ons 25 jarig jubileum al vierden, laten we aan al onze relaties, partners én natuurlijk onze medewerkers weten dat we ook na 30 jaar nog veel ambitie hebben om Facility de komende jaren weer verder te professionaliseren en te laten groeien!
Heden - De meest persoonlijke dienstverlener
Onze organisatie werkt met gedreven professionals, die alle ruimte krijgen onze opdrachtgevers te ontzorgen. Door het werken op klantniveau staat de opdrachtgever centraal. We hechten veel belang aan duurzame relaties met opdrachtgevers. Door onze flexibele instelling bewegen we makkelijk mee met de behoefte van onze opdrachtgevers. Met onze betrokken werkwijze, maatwerkaanpak en no-nonsense bedrijfscultuur zijn we uitgegroeid tot de meest persoonlijke dienstverlener van Nederland. Voor elke opdrachtgever creëren we een goede klant- en pandbeleving om het bedrijf succesvol te laten groeien.